söndag 10 april 2016

Från fredag till söndag





Hej på er. Vilken helg alltså ... igen. Så mycket att göra, så härligt väder och så mycket att njuta av ...  att jag först nu finner lite bloggtid.


Fredagen åkte jag redan vid halv sjutiden på jobb ...  för att hinna jobba undan de mesta innan veckoslutet ... och för att sen komma hem till lilla sessan som ännu var sjuk. Feber och snuva ... så det var soffan som gällde för hennes del ännu hela fredag. 

När man är sjukling hos Aléns så får man önska sig nästan vad man vill ... och lilla Vera önska bulla ... så jag baka bulla. 





Och vem blir inte lite piggare av färska bullar och ett glas kall mjölk ???


KANELBULLAR

5 dl mjölk
50 g jäst
1 tsk salt
1 msk kardemumma
1½ dl socker
1 ägg
14 dl mjöl
150 gr mjukt smör

fyllning:
smör, socker,kanel

pensling:
ägg, pärlsocker


Värm mjölken till 37 grader och tillsätt jäst, salt, kardemumma, socker och ägget. Blanda. Häll i hälften av mjölet och rör till en jämn smet . Tillsätt resten av mjölet samt det mjuka smöret. Arbeta degen c 5 min i hushållsmaskin. Låt degen jäsa ½ h.

Kavla ut degen och bred ut smör över hela degen. Strö över socker och kanel. Rulla ihop och skär i stora bitar. 

Låt bullarna jäsa i  c ½ h. Pensla med ägg och garnera med pärlsocker.
Grädda i 220 grader i c 10 minuter.






Och så här fin var fredagsbuketten ♥ 

Vet att dom inte håller sig så värst länge fina inne ... men det hör till att plocka en liten bukett tussilagon varje vår.

Och en sådan här bukett vinner när som helst en köpt blomsterkvast.






Under dessa dagar har jag även haft tid att storstäda vårt sovrum.
Och som ni vet så brukar man hitta lite ett och annat när man städar ... och den här gången hittade jag något lite extra nice.

Där var dom i sin låda i mitt skoskåp. Helt oanvända, fina och glansiga.
Gissa känslan! ... som att få ett par nya skor helt gratis (fniss).
Hade nämligen helt glömt att jag köpt och äger sådana här.


Nå...  nu har jag åtminstone skor till kommande studentfest ... så nu är det då bara att hitta resten av min outfit. Frågan är om det ska bli klänning, kjol eller kanske till och med en snygg byxa ???? 

För dessa finingar  ... dom passar till typ allt.






Och så har jag njutit av en Sol i solen.






Det är bara så fint i vårt sovrum nu ... att jag bra skulle kunna tillbringa alla timmar i dygnet här.  Och det kommer att bli ännu finare .... bara jag får upp de nya gardinerna vars tyg jag ännu väntar på att ska komma. 

Så här satt jag på morgonen... i mitt nystädade sovrum, i sängen, åt min frukost och njöt. Lyxig start på en söndag. 






Det är inte bara jag som snyggar till och fixar mitt bo så här på våren. Den här blåa typen har idag inspekterat sitt nya hem ... så få se om huset kommer att duga och om typen flyttar in.


Ha det gott vänner ... så ses vi SNART igen!

Varma våriga KRAMAR



Inga kommentarer: