Blomsterkavalkad




Kunde inte ha fått en mer perfekt start på min fredag och på veckoslutet.
Att få strosa omkring i en bildskön omgivning är ju bara så skönt för själen. 

Har fått värsta blomsterterapin :)





Och att kolla på sommarblommor ... i sommarvärme ...  i sommarklänning ... och med bara ben ... nu snackar vi eufori känsla!

Och var får man man uppleva detta undrar ni säkert ... jo handelsträdgården Hagalandet 





Dagens mission var ju att kolla in vad för slags sommarblommor det finns i år. För att sedan kunna åka hem och planera.

Men insåg ganska hastigt att nu fick även jag beslutsångest ... jag som annars är väldigt snabb med att välja och ta beslut. 






Förälskade mej i det röda gräset ... även känt som Fjäderborstgräs. Älskar den mörka färgen och det luftiga i gräset. 

Det bästa när man besöker en bra handelsträdgård är att det finns massa olika blomster. Jag tog god tid på mej ...  gick omkring och testa olika sorters blommor mot gräset jag gilla.  Den här gula ...





... eller varför inte göra det ännu mera luftigt med denna rosa ... Margerita är det visst?

Tänk att med bara byte av en blomma så får du enkelt en helt annorlunda blomsterplantering.

Som ni kan se så är jag inte alls bra på namn och blomsorter ... vi låter bilderna tala för sig :)






Från luftigt gräs till en stor och ståtlig Kanna. En sådan här ...och man får genast en lyxig och maffig känsla. 






Vet inte vad det är .. åldern eller ? ... men i år uppmärksammade jag blommornas blad på ett helt annat sätt. Färgen ... formen ... strukturen ... och oj vad det finns mycket fint.






Kolla bara här ... så fina blad en pelargon kan ha.





Petunia ♥ 
Tror inte vi haft en sommar här i Villa Alén utan petunia. Så någon form av petunia ska det absolut bli i år också ... man kan ju inte bryta en tradition. 





Förutom stor och ståtlig Kanna så får man verkligen lyxig stämning i trädgården med blomster som växer på stam.





Alltså den här miljön ♥
Gamla tegelväggar ... vinrankor i taket  ... som att hitta en del av Italien i Ingå.




Det är inte bara försäljning av blommor som händer här .... utan man kan även checka in sina stora blommor på blomhotell. Hur praktiskt är inte det.




Jag gick växthus in  ... och växthus ut ... och beundra alla blomster. Somliga blommade ... 




... medan andra visade den fina sköra sidan i form av en vacker blomknopp.





Jag har tre stycken fönsterlådor under köksfönstren och där gillar jag att det lite hänger ned längs med kanten ... och Hagalandet bjuder på många olika alternativ.




Och till mitt växthus hitta jag både tomatplantor och örter. Har redan för många år sedan valt att inte själv så från frön utan väljer att köpa färdiga plantor  ... även då det gäller örter. 

Orsak:
1) orkar inte se alla dessa små odlingsskeden i mitt kök 
2) slutresultatet blir åtminstone för mej bättre så här ;)




Som sällskap hade jag med mej lilla Vera. 




Och hon hade absolut ingen nöd i och med att det kryllar av djur att se på och klappa ... höns, får, kanin, hundar och katter. 

Hagalandet är absolut värt ett besök!



Inga kommentarer:

Midsommaren

Midsommaren kom och gick .... och vi har haft en riktigt bra sådan. Den mera stillsamma versionen innehåll även den de viktiga elemen...