Kött när det är som bäst




Det finns kött och så finns det KÖTT!

Schotch Beef är just KÖTT ... med versaler. Grönt gräs, klart bäckvatten och frisk luft är bara några av de ingredienser som gör köttet. Och då köttet har hängmörats i 21 dagar är färgen, saftigheten och mörheten perfekt. Köttet har även SGB-märket  ... som garanterar att köttet man köper har fötts, levt och slaktats i Skottland. 






Och köper man bra kött så kan man inte misslyckas. Och gott kött behöver inte alla möjliga invecklade tillbehör. Man vill ju känna kött smaken. 

Förutom att jag fick kött med mej hem från mässan jag besökte förra veckan så fick jag även en bit talg. Talg tillverkas av fettet från nötdjur. Fettet smälts ner så att det kan användas för stekning, fritering och smaksättning. Fettet tål hög värme.

Tips: Stek grönsaker i talg för att få en förhöjd smakupplevelse.





Så här stekta jag vår entrecote:
Ta fram köttet så det blir rumstempererat. Salta innan stekning. Du kan även lägga på vitpeppar som tål värme. Önskar du använda svartpeppar ska du vänta med kryddning efter stekning. Stek i lite talg och lite smör ... på ena sidan så du får önskad färg. Vänd och stek sedan andra sidan så länge att köttet börjar liksom svettas. Då blir kött medium minus ... perfekt enligt min smak när det gäller kött av bra kvalitet. Låt köttet vila innan du skär upp köttbiten. 

Servera med färsk koriander och basilika.

Och vem har sagt att det är svårt att lag gott!

Inga kommentarer:

Julig smak av äpple

Batteriet är laddat efter den årliga weekendresan med de bästa av brudar.  Tack igen  A, B och C för allt skratt och alla tokigheter...