Kalasdag en fredag




Igår kalas vi igen. Den här gången var det Veras och Villes födelsedagar som var orsaken till fest. Och då min pappa varit bortrest på sin födelsedag ... så passade vi på att även fira han när vi ända hela tjocka släkten var samlade. Ett bonus kalasbarn blev det också ... i och med att en av gästerna .. även känd som Veras gudmor ... hade födelsedag igår då vi hade bjudit till fest. 

Så alla på rad .... och så sjöng vi ♫♪ Jaaa måååå dom leeeva ♪♫






Dimisson på jobbet och lite senare än normalt hemma ... så jag hade bara nån timme på mej att fixa till kalas. Och det här kalaset gick att fixa på typ 1½ h. Vi körde nämligen Pizza Perjantai (fniss) med en god grön sallad och så glass och jordgubbar istället för en tårta. Och det fungera bara fint. Ett enkelt och väldigt värdinna vänligt koncept. Rekommenderar. 






Idag ... den 18 juni ...är det Villes riktiga födelsedag. Så idag duka vi upp till en frukost som han gillar ... och han gillar smörgåstårta. Så jag börja morgonen med att svänga ihop två snabba varianter. 






Tårta nummer 1 hade mörkt bröd som grund. Och som fyllning hade jag lika mycket philadelphia ost och så soltorkadtomat ost .... som jag blanda ihop. På lager nummer ett ännu några skivor skinka som jag skurit mindre och så på lager nummer två några skivor god ost som jag skurit mindre. På toppen ännu lite av fyllningen och så dekoration på det. 





Tårta nummer 2 hade ett runt havre bröd om grund. Fyllningen bestod av 1 röd paprika, några matskedar senapsgurka, en creme fraiche. Fyllningen på brödet och sedan skinkskivor, sallad och tomat och så locket på.

Hoppas ni förstod "recepten" med denna enkla förklaring. 

Nu blir det en slö lördag för mej. Perfekt väder för soffamys och en bra bok.

Skön lördag till er.





3 kommentarer:

Anonym sa...

20 (!) Pizzor... blev int d ett jättedyrt kalas? Hurmånga va ni? Annars ser d superfint ut!!! :-)

Bella sa...

Stor familj och massa vänner.... så 22 pizzor var saldo. Och inte alls något dyrare alternativ ... att grilla kött/korv plus allt tillbehör är inte heller gratis. Och kom ihåg att nu fira vi två barn och en mofa ... så det var egentligen tre kalas på en och samma gång :) Men gott var det och som jag skrev enkelt för värdinnan .. så rekommenderar.

Anonym sa...

Pizzan närmast i bild ser ju gudomlig ut! Massa ost, mmm... Smart idé!

Gottigottgott ...

... med bara 3 ingredienser. Vem älskar inte stora chokladmaränger som är sådär krispiga utanpå och lite sega inuti? Oc...