Med kärlek och 6




Om du bakar med en massa kärlek och med 6 ägg ... får de ett fint tårtbotten, som du kan ha som bas till vilken fylld tårta som helst.

Idag har vi bakat! Jag har ju lovat midsommarvärdinnan att jag på fredag ... i regnet så som det ser ut idag ... anländer med en midsommartårta. 

När jag fixar tårta så brukar jag baka bottnen en dag, fylla tårtan dagen innan den ska ätas ... för att sedan dekorera samma dag som festdagen.







TÅRTBOTTEN


6 ägg
3 dl socker
1½ dl mjöl
1½ dl potatismjöl
1 msk bakpulver
1 msk vaniljsocker

Vispa ägg och socker poröst i en hushållsmaskin i 5 minuter. Blanda alla torra ingredienser. Tillsätt de torra ingredienserna i äggsmeten.  Blanda väl. Häll smeten i en smord och bröd rund form. Grädda i 175 grader i c 40 minuter. 






Och så har du ett fint, saftigt och gyllenbrunt botten.

Och hej ... tack för tipsen gällande "Things To Do när solen inte skiner på din semester"
Bra tips som jag säkert kommer att göra. 

Nu ut i solen med min bok för att suga in dagens sista solstrålar ... innan solen försvinner bakom grannes hus. 


Trevlig onsdagskväll till er alla!


Ps. Sorry rubriken ... kändes bara så sjukt lockande att skriva den ;)

2 kommentarer:

Sabina Ljungquist sa...

Det här receptet måste jag prova, tårtbottnen ser jätteluftig ut! Om man vill skära ut 3 bottnar ur den, hur stor form ska man grädda den i då, tycker du? Behöver man göra en krage utav bakplåtspapper eller räcker det med en hög bakform?
Tack för en superfin blogg! :)
Hälsningar
Sabina
www.varldensgodaste.com

Bella sa...

Hej Sabina. Jag har en form som är 26 cm i diameter och jag använder ingen extra kant ... tårtformen är c 6 cm hög. Så slutresultat på min tårta är lite på c 7 cm hög tårta som jag sedan delar. Men som du skriver så varför inte lägga en kant av bakplåtspapper runt om du har en mindre form. Viktigt är ju att tårtan är säkert kall och man har en bra kniv och tålamod när man delar. Ha det gott och trevlig midsommar. / Bella

Stugliv

Vi drog ut till min gudmors och hennes mans sommarstuga på fredag för att njuta av stugliv, båtliv och skärgården ... och självklart a...