Mitt tal till studenterna



Bästa nybakta studenter! 
Hade redan för några veckor  ett tal skrivet ...  
version nr 1.0 ...   
ett tal som jag satt och skrev på ett hotellrum i Skåne ....  
men insåg redan vid skrivandet att jag inte kan framföra talet för er idag.  
Skulle inte ha blivit till något.  
Ni skulle inte ha förstått ett ord av vad jag sa ...  mellan allt mitt snyftande och snörvlande.  
För redan när jag skrev talet så små grät jag ...  
tårar droppade ner på pappret ... så det blev alldeles blött .. och jo ... väldigt svårläst.  

Det var tårar orsakade av starka känslor ..  
känslor som väller fram i en vid sådana här tillfällen.  
Stunder då man blickar tillbaka  
och exempelvis minns er allra första skoldag.   
Första skoldagenföljs av andra ...  
dagarna blev till veckor ... veckor blev till skolår ...   
och det stolta leendet blekna lite i samma takt som skolväskantappa sin glans. 
Men se bara vem som sitter här idag ... 
med en blänkande vit mössa ...  och med ett smile som sträcker sej ... från det ena öra till det andra. 

Så tal 2,0
Bästa studenter.
Ingenting kommer att bli som nu 
Gymnasietiden är som en egen lite värld ... en bubbla 
En bubbla helt avskilt från det som kommer före och det som kommer efter. 
Vad händer efter bubblan? Typ imorgon? 
Nå kanske nu inte helt ordagrant i morgon ...  
men den tiden när träden minskar produktionen av klorofyll 
 och luftens fuktighet ändras ...  
när regnet inte mera doftar sommar utan vått, fuktigt och höst. 
Någon av er skaffar en ny glansig väska ... och börjar sina högskolestudier .. medan andra trycker på pausknappen och tar ett mellanår.  
Båda alternativen är bra val ... i och med att ni gjort dem helt själv.  
Tagit kontroll över ert egna liv.   
Men vad är målet i livet? 
Mitt råd är ...  
se till att ni blir helt snuskigt RIKA ...  
då menar jag rika på vänner och upplevelser.  
Sen kommer ett lyckligt liv på köpet.   
Ni vet teorin ... köp två och du får den tredje gratis.  

Men tillbaka till valen i livet  ...  
vilken väg ni än väljer så ska ni packa en kappsäck ...  
Fyll kappsäcken vartefter ni lär er nya saker.  
Spara på dem ... för ni har alltid nytta av alla erfarenheter. 
Glöm inte att packa ner både glädje och sorg ... 
för det är genom dessa upplevelser som ni formar era liv.  
Utan sorg kan man inte uppleva äkta glädje ... 
och utan glädje kan man inte uppleva äkta sorg. 

Det börjar vara dags för oss föräldrar att släppa taget om er. 
Men en stor och varm kram ... nu som då ... kommer ni inte undan. 
För det är något som en förälder har besittningsrätt på. 

Jag har lovat min dotter Fanny att inte på något sätt ta upp henne specifikt i dagens tal.  
Så jag vill avslutningsvis framföra några ord som passa oss alla föräldrar.  

Jag är idag en stolt och lite tårögd förälder som älskar dej! 

Och som ni vet så avslutar man nuförtiden allting med några hashtags 
Så ... #Ekenäsgymnasium #klass13 #studentdimission #grattis #skål

Inga kommentarer:

Midsommaren

Midsommaren kom och gick .... och vi har haft en riktigt bra sådan. Den mera stillsamma versionen innehåll även den de viktiga elemen...