Kesäherkku




Oftast äter vi körsbären bara så där som dom är . Och av en liter körsbär blir det inte mycket kvar ... ja förutom den lilla kärnan och pinnen förstås.

Nu då jag senast köpte körsbär så var det bara jag och Vera hemma ... så det blev typ ½ liter kvar i en skål till nästa dag. 

Och det var då jag bestämde mej för att testa göra en körsbärspaj. 






KÖRSBÄRSPAJ MED HAVREBOTTEN

150 g smält smör
2½ dl mjöl
1 dl havregryn
1 tsk bakpulver

Blanda ihop och tryck ut i en form med löstagbara kanter vars botten du klätt med bakplåtspapper. 

Grädda i 200 grader i c 10 minuter. Tryck lite ner bottnet i mitten då du tar ut det från ugnen. 

fyllning:
½ l körsbär
1 msk potatismjöl
2 msk socker

Kärna körsbären. Blanda med potatismjöl och socker. Lägg bären i formen. Grädda i c 15-20 minuter i 200 grader. 

Servera med vispgrädde eller vaniljglass. 






Hej alla jobbar och semesterfirare!

Ja vad kan man annat göra än baka? Var är sommaren och all värme? Visst kan man göra en massa utfärder och så vidare  .... men när man har en liten tös som heter Vera och som har noll intresse för sådana utfärder jag gillar så blir det mest att vi hänger här hemma i knutarna ... en lite cykelutfärd ibland ...  spelar spel  .. och jo bakar.

Det jag mest gillar när jag har semester är att ligga på en strand, sola, bada, äta  och läsa en bok. Måste säga att det känns himla skönt att ha en solsemester på intågande ännu innan vi återgår till jobb och skola. 

Funderar på en utfärd till vår huvudstad ... så tips på vad man kan göra där mottages med tacksamhet. 

Nu är det en hundpromenad som är följande programpunkt på vår spännande agenda :)

Ha det gott!





1 kommentar:

Erica sa...

Leikkiluola (öpnar igen 1.8), Super Park, Naturhistoriska muséet, hoppa på en guidad rundtur, Sveaborg, brunch på Fazers café

Gottigottgott ...

... med bara 3 ingredienser. Vem älskar inte stora chokladmaränger som är sådär krispiga utanpå och lite sega inuti? Oc...