Hans favorit!




Nu finns det både blåbär och hallon i mängder. Men jag är ABSOLUT inte någon bärplockare! Min relation till bär går ut på att baka med bär! Och min mans relation till bär är väl att äta mina bärpajer. Och just denna paj är en av hans absoluta favoriter. 






ALÉNS KRÄMIGA BÄRPAJ
 
150 g smör
1½ dl socker
1 ägg
3½ dl mjöl
1½ tsk bakpulver
 
fyllning:
c 500 g bär ... hallon, jordgubbar, blåbär 
2 msk potatismjöl
3 msk socker
 
250 g turkisk yoghurt
1 ägg
1 dl grädde
½ dl socker
2 tsk vaniljsocker
 
Vispa det rumsvarma smöret och sockret poröst. Vispa i ägget. Tillsätt mjöl och bakpulver. Tryck ut degen i en stor pajform. Blanda bären med potatismjöl och socker. Häll bären i pajformen. Vispa lätt ihop de övriga ingredienserna och häll över bären. Grädda i 200 grader i c 30 minuter. Låt pajen svalna helt innan servering.



 

Inga kommentarer:

Stugliv

Vi drog ut till min gudmors och hennes mans sommarstuga på fredag för att njuta av stugliv, båtliv och skärgården ... och självklart a...