Morgonmysli till fika ...




... men i en lite mumsigare tappning ;)

Vi börjar kliva in i den ljuvliga äppeltiden. Det är nu och en tid framöver som vi kommer att frossa i olika desserter, bakverk och delikatesser bakade med just äpplen.

Kan bara säga ... äntligen äppeltid!






Idag testa jag något nytt ... cheesecake fyllda äpplen. Igen ett enkelt recept ... men kanske lite mera arbetsdrygt mot vad mina recept normalt brukar vara. Det är när man ska gröpa ur äpplena som det jobbiga arbetsmomentet kommer. Men har man en glasskopa går jobbet väldigt enkelt.






Men varför hitta på nya recept med mysli? Jo jag har blivit #myslilähettiläs. Och precis innan Menorca resan fick jag hem ett stort paket från Fazer innehållande deras nya mysli sortiment. Myslin som riktigt snart kommer att finnas i din butikshylla.

Alla tre sorter är testade och dom får verkligen tummen upp av både mej och resten av familjen!

Oftast äter jag min mysli så där på fil eller yoghurt men färska bär. Men en bra mysli kan man fint använda till både söta och salta bakverk. 






CHEESECAKE FYLLDA ÄPPLEN

5 äpplen

150 g philadelphiaost
2 msk kolasås
1 tsk vaniljsocker
1 tsk kanel
1 litet ägg

2 msk smält smör
1-2 tsk socker

Skär bort toppen på äpplena. Gröp ur och ta tillvara innehållet ... dock inte kärnhusen. Blanda philadelphiaosten, kolasås, vaniljsocker, kanel och ägg till en slät kräm. Skär äppelbitarna i mindre bitar. Blanda ihop med krämen. Fyll äpplena med fyllningen. Toppa med smör och mysliblandningen. Grädda i 175 grader i c 30 minuter. Ringla över lite kolasås innan servering.





Önskar er alla en mysig söndagskväll!


KRAM



Inga kommentarer:

Julig smak av äpple

Batteriet är laddat efter den årliga weekendresan med de bästa av brudar.  Tack igen  A, B och C för allt skratt och alla tokigheter...