Kanongott!




Vad gör man inte för att slippa vedtalko?
Jo man kokar äppelsylt!

Jag var helt ärligt på väg att delta i talko ... men när jag såg korgen med en massa fina röda äpplen på vår veranda så tyckte jag ... just precis då ... att jag absolut måste koka sylt. Så jag tog med mej korgen in och börja skala. 






Äppelsylt har jag nog koka tidigare ... men jag har nog aldrig tidigare tillsatt röd chili.
Tips till det här receptet hitta jag i en helt udda tidning ... ni vet en sådan tidningar man absolut inte tror att man ska hitta något recept alls.

Och så här blev min version

ÄPPELSYLT eller ÄPPELMOS ...kalla det vad du vill ...

1 kg äpplen
4 dl vatten 
3 röda chili
6 dl syltsocker


Skala och skär äpplena i klyftor. Koka i vattnet tills dom är mjuka. Krossa med en potatisstöt. Tillsätt finhackad chili och syltsocker. Koka sakta ytterligare 15 minuter.
Häll upp i rena glasburkar. 






Den här sylten ersätter galant apelsinmarmeladen på mitt rostbröd. Gillar verkligen den lilla chilismaken som kommer fram. Den kommer även att passa helt super fint till både spenatplättar och till rätter med griskött. Och självklart ska den testas på fredag då det är fredagsmys och ostar.


Men ännu är det bara måndag!


Inga kommentarer:

Midsommaren

Midsommaren kom och gick .... och vi har haft en riktigt bra sådan. Den mera stillsamma versionen innehåll även den de viktiga elemen...