måndag 10 oktober 2016

Riktig köttsoppa




På söndag damma jag av soppservicen! Kokade nämligen en stor kastrull riktigt köttsoppa.  Och med riktig köttsoppa menar jag en soppa på helkött och inte på malet. 

Och för att vi  inte skulle behöva äta soppa hela veckan lång så passa jag på att bjuda min föräldrar och Robbans pappa på mat. Dom var glada och jag var nöjd då det gick åt mycket soppa :)






Så för att det nu var söndag var det ingen kastrull på bordet ... utan jag duka med både smörgåstallrikar och soppskål. Men ingen risk för en Emil episod ... ni minns den när han satte huvudet i soppskålen  .. i och med att soppskålen är väldigt stor och bred och lilla Vera är inte så  förtjust i köttsoppa eller jätte busig. 


"Hyss tänker man inte ut - di bare blir", sa Emil till sin lillasyster Ida. Och just så var det när Emil skulle slicka i sig de sista dropparna av köttsoppan. Då fastnade han med huvudet i den fina soppskålen. Emils mamma ville genast slå sönder skålen för att rädda sin lille pojke. Men ett sådant slöseri kunde inte Emils pappa tåla. Och då bar det av till doktorn i Mariannelund!
I vårt fall tror jag nog att Robban skulle ha slagit sönder skålen och jag ... som gillar gammalt porslin ... skulle ha gjort allt för att rädda soppskålen.






Inget direkt recept har jag att bjuda på. Hade jag köpt soppkött från Köttkontrollen  och oj vad köttet var fint. Bra kött i en köttsoppa är verkligen a och o. Köttet koka jag c 1½ h i vatten med lagerblad och kryddpeppar. Sedan lade jag i morötter, purjo, kålrot, palsternacka och potatis. Avsluta med att strö över lite persilja innan servering.

Och kom nu för guds skull snälla människor ihåg att INTE använda er av frysta påsar med soppgrönsaker. Vi har butikerna fyllda med fina färska rotsaker som gör att soppan blir riktigt mumsig.


Ha det gott vänner så ses vi snart igen.

KRAM

1 kommentar:

Anne sa...

Älskar soppor och soppterriner! Snyggt...och säkert gott...borde göra rödbetssoppa vid närmare eftertanke. Kram Anne