Små och söta saltiga pajer




Efter Beaujolais Nouveau viner ska det idag bli riktigt gott med RIKTIGT vin.
Och jag tippar på att Masi passar helt perfekt till dessa saltiga små pajer jag bakat. Ja, Masi hör till ett av mina favorit viner ... så egentligen tycker jag den flaskan passar lite till allt.


Här har det inte hänt så jätte mycket. Han jag bor med fixar i bastun ... och jag hoppas innerligt att vi ska kunna bada julbastu. Badrums delen är ju klar för länge sedan ... men själva bastun är som sagt ännu under arbete. Jag är egentligen ingen bastu typ ... så att jag saknar ett riktigt bastubad kommer verkligen som en överraskning. Trodde jag skulle kunna leva utan bastu i huset .. men nej det kan jag tydligen inte. Är visst en riktigt finsk flicka ändå. 






Men tillbaka till pajerna. Bakar man pajerna i små muffinsformar är dom jätte fina att servera vid en buffé. Och så här känns dom också lite mera festliga. 

Normalt sätter man nog inte hela muffinsplåten på bordet ... men som bloggar så gör man ibland lite udda saker enbart för att få till en kiva bild.






SMÅ SALTA PAJER
(10-12 st)

100 g smör
2½ dl mjöl
1½ tsk bakpulver
1 ägg

Blanda samman till en deg. Dela i 10-12 delar och tryck ut degen i en muffinsplåt.

fyllning:
1 paket bacon
2 ägg
1 påse riven ost (pizza ost)
2½ dl Savujuusto grädde (Kippari)
svartpeppar

Tärna bacon och stek sedan knaprig. Blanda ägg, ost och grädden. Smaksätt blandningen med svartpeppar. Fördela bacon i botten på pajerna. Fördela sedan  ... med hjälp av sked ... resten av fyllningen i pajerna. Grädda i 225 grader i c 15 minuter. 




Önskar er alla en riktigt fin och skön fortsatt helg

KRAM




Inga kommentarer:

Gottigottgott ...

... med bara 3 ingredienser. Vem älskar inte stora chokladmaränger som är sådär krispiga utanpå och lite sega inuti? Oc...