En kaka som passar till julen




När ni läser detta ligger jag högst troligen på soffan ... super nöjd med helgens utfärd men även ganska säkert även super trött. Nu i skrivande stund är det fredag och jag sitter och äter min frukost. Jag har allt det roliga framför mej. Så jo detta är ett schemalagt inlägg. Tänkte att inte kan bloggen vara på sparlåga fast gumman är trött.

Så här receptet till chokladkakan vi mumsa i oss på självständighetsdagen. 







CHOKLADKAKA MED AFTER EIGHT 

150 g smör
3 dl socker
3 ägg
3 msk kakao
1 ¾ dl mjöl
2 tsk vaniljsocker

ca 8 plattor After Eight

Mintchokladglasyr
 15 plattor After Eight
1 msk smör


Smält smöret i en kastrull. Tillsätt resten av ingredienserna och blanda snabbt ihop allt till en slät smet. Dela mintchokladplattorna i fyra delar och rör ner i smeten. Häll smeten i en smord och bröad pajform. Jag "bröa" med kakaopulver. Grädda kakan mitt i ugnen i c 25 minuter i 180 grader. Låt kakan svalna. 

Glasyr: smält choklad och smör i en kastrull. Bred ut chokladkrämen över kakan. 

Servera med vispad grädde. 


Inga kommentarer:

Gottigottgott ...

... med bara 3 ingredienser. Vem älskar inte stora chokladmaränger som är sådär krispiga utanpå och lite sega inuti? Oc...