Äppelblom i mitt hem




Har hittat en ny favorit servett ... och den här kommer ni att få se mycket av nu under våren och försommaren kan jag lova. 






Jag passa på att ta in några äppelkvistar när Robban för någon vecka sedan snyggade till några äppelträd. Och helt passligt till påsken slog några knoppar ut i blom. 






Favorit servetten heter Omenankukka och den hittar man hos Pentik. 






Och inför påsk brunchen bytte matsalen och vardagsrummet plats.

Det är så vi gör här i Villa Alén när vi behöver sittplatser för 20 personer runt ett och samma långbord. Bordet är nu lite mindre men möbleringen får vara så här nu någon vecka för snart är det fest igen. Det ska nämligen firas valborg och första maj och så fyller kronprinsessan hela 20 år. 






Avslutar med ett super enkelt recept vi hade på påsken ... 

LAMMGRYTA 

c 800 gr lammkött (jag hade 4 st filé bitar som jag skar mindre)
1 gul lök
2 burkar Mutti krossad tomat smaksatt med örter
1 kapsel kött fond
2 lagerblad
par kvistar färsk timjan
salt och peppar

Stek köttet i omgångar i grytan. Lägg åt sidan. Stek den hackade löken. Tillsätt sedan  köttet, de krossade tomaterna, lagerblad, fond och timjan i grytan. Låt koka c 1 h. Servera med vitlökspotatis. 






Inga kommentarer:

Julig smak av äpple

Batteriet är laddat efter den årliga weekendresan med de bästa av brudar.  Tack igen  A, B och C för allt skratt och alla tokigheter...