Smygreklam




Som ni kan se så har jag smygreklam på bloggen. Bloggen hejar nämligen starkt på nummer 4 i kommunalvalet :)





Som jag tidigare konstatera så är det väldigt mycket kommunalval på gångs. Men alla måste vila och ladda batteriet. Jag laddar mitt batteri bäst i köket.
Bra musik i bakgrunden och fokus på något gott ... då mår jag prima!







Med bara några veckor till påsk så tänkte jag bjuda er på en läcker variant av chokladpaj.
Perfekt som dessert eller som kaffebröd under påskhelgen. Går även fint att förbereda någon dag före.





CHOKLADPAJ

3 dl mjöl
1 msk socker
150 g kallt smör
1 ägg 

Blanda mjöl, socker och kallt smör till en smulig massa. Tillsätt ägget och blanda ihop allt till en deg. Tryck ut degen i en form med löstagbara kanter vars botten du först klätt med bakplåtspapper.  Ställ i kylen c 30 minuter. Grädda i 225 grader i c 13 minuter.  

fyllning:
2 dl grädde
1 msk potatismjöl
c. ½ dl kallt vatten
100 g ljus choklad
300 g mörk choklad

Värm upp grädden. Blanda potatismjöl och vatten. Ta bort grädden från plattan och vispa ner potatismjölsvattnet. Koka upp igen. Ta bort från plattan. Hacka chokladen mindre och lägg i gräddblandningen. Rör massan tills den är slät. 

Häll fyllningen i pajskalet. Låt pajen stå i kylen minst 6 timmar. Dekorera!

Servera gärna med en klick vispad grädde. 




Och tårtan går fint även att äta då det inte är påsk. Servera då exempelvis med krossade hallon och vispgrädde. Detta är verkligen en paj för ett chokladälskande folk!

Ha det gott så ses vi snart igen.





Inga kommentarer:

Finner inga ord ...

... och vet inte ens hur jag här på bloggen skulle kunna uttrycka mej gällande den tragiska händelsen som hänt i Ekenäs. Den berörd...