Se så fina!




Midsommar har passerat ... men det känns som om vi ändå har hela sommaren kvar framför oss. 
Jag har sommarblommor i mängder, jag har semester ... livet det är härligt!






Men för att blommorna ska hållas lika fina som vid inköp bör man ta hand om sommarblommorna. Hur gör man det bäst? Jag fick några råd av Hagalandet där jag inhandlar mina sommarblommor.

Och jo jag vet ... jag borde ta lika väl hand om mina röda tånaglar som mina sommarblommor :)
Lovar att under helgen ha en pedikyr. 





Men tillbaka till blommorna. 

Hoppas innerligt att ni planterat om era sommarblommor i större krukor när ni kommit hem med dem. Blommorna växer mycket under en kort period och behöver därför mycket näring för att orka. Så valet av jord är därför viktigt. Jag som hade Hagalandet att fixa min krukor vet att min blommor fick en bra start med både rätt jord och bra näring. 

Pelargonen ni ser ... den var på övervintring hos Hagalandet och kom hem så här stor, fin och ståtlig.






Pelargonen hör nog till en av mina absolut favoriter. Se bara på denna docksöta rosa sak ♥






Men tillbaka till vården av sommarblommor. Mina violer från våren är ett levande bevis på hur fina dom håller sig då man tar väl hand om dom. 

Passligt med vatten  (kolla med ditt finger hur torr eller våt jorden är) ... gödsel ... bort plockning av vissna blommor ... och en massa men kärlek = receptet på fina sommarblommor .







Samma recept gäller för växthusets invånare. Här nalkas det snart egen skörd av små söta tomater. 






Och då man köper fina exemplar så håller dom i ur och skur. Se bara på mina pelargoner jag har vid mina köksfönster. Vilken blomsterprakt. 





Till solterrassen valde jag vita blommor. Och det känns inte alls trist och blekt i och med att blommorna har olika former och stilar. En lyckad helhet!





Och den här vita saken ... som för övrigt är en nyhet för mej ... är så en favorit. Lite känsligt för kyla men annars så enkel att sköta. Blommorna som vissnat går så enkelt att blocka bort.

Hagalandet har öppet till 9.7 så ännu hinner du fixa fint hem till din trädgård. 


Nu tar jag helg ... och trots semester så vet kroppen om att det är fredag ;)
Skål på er!






Jag och min trogna hjälp i trädgården önskar er alla en riktigt härlig sommarhelg.



Inga kommentarer:

Ullanlinna

Knappast först skålen bubbel på Ullanlinna :)  ... men första i denna lokal för våran kronprinsessa. Igår var det invigning så nä...