#mustikkapiirakkapäivä




Blåbär ... en delikatess för både barn och vuxna. Och vår Ville kom igår hem men blåbär och lade in en beställning på blåbärspaj :)






Och blåbärspajen är en kär finländska delikatess som förtjänar sin egen dag ... så den 6 augusti firar Finland för första gången #mustikkapiirakkapäivä som en del av Finland 100 år.





Och att slicka skålen och sleven  ... det är en av mina favorit sysslor då jag bakar. Idag hade jag tur för alla barnen sov då jag bakade så jag fick allt för mej själv. 





BLÅBÄRSPAJ I LÅNGPANNA

200 g smör
1½ dl socker
2 ägg
2 dl havregryn
4 dl mjöl
2 tsk bakpulver

1 l blåbär 
3 msk potatismjöl

150 g creme fraiche
375 g naturell yoghurt
2 ägg
1½ dl socker

Vispa smör och socker en stund. Tillsätt äggen ett i taget. Vispa ytterligare några minuter. Rör i havregryn, mjöl och bakpulver. Tryck ut degen med mjölade händer på papper i en ugnsform. Blanda potatismjölet med blåbären och fördela bären över degen.  Blanda creme fraiche, yoghurt, ägg och socker och häll över bären. Grädda i 200 grader i c  30 minuter.





Inget går upp mot sensommaren när skogen fullkomligt exploderar av blåbär. Gör en paj, en smoothie, muffins eller bara toppa din frukost med de underbara små bären. Mera recept på blåbär hittar du HÄR


1 kommentar:

Anonym sa...

Nu har jag bakat "din" blåbärspaj! Den gick utmärkt att laga på stugan - samma pyts kunde användas till såväl pajdeg, blåbär+potatismjöl och till smeten ovanpå. Jag hade ingen naturell yoghurt, så jag tog vaniljyoughurt istället. Nu är det bara att invänta gästerna o smaka!

Gottigottgott ...

... med bara 3 ingredienser. Vem älskar inte stora chokladmaränger som är sådär krispiga utanpå och lite sega inuti? Oc...